לפגישת ייעוץ חינם:

אוריון שיווק באינטרנט

פרדוקס הבחירה- איזון נכון של חווית משתמש

מאת: אלון סודרי

תיאוריות רבות נכתבו על בחירה אישית וקבלת החלטות, אבל המרתקת ביותר פורסמה לא מזמן בספר שנקרא: "The Paradox of Choice: Why More is Less" של בארי שוורץ. שוורץ כותב: "אנשים כל כך מוצפים במבחר גדול של מוצרים שיש לזה שני אפקטים מרכזיים: במקום לשחרר אנשים הבחירה משתקת אותם. עם כל הבחירות שיש לאנשים הם אולי יבחרו טוב יותר - ואין זה משנה אם מדובר ברוטב לסלט, נעלי התעמלות, או אפילו בן זוג - אבל הם ירגישו הרבה יותר גרוע. כשיש כל כך הרבה מבחר, ואף בחירה אינה מושלמת, קל לדמיין שתמיד יש משהו טוב יותר שיכלנו לבחור בו". 

לעודף בחירה יש כמה השפעות נוספות: אנחנו מעכבים יותר ויותר את הבחירה שלנו, זה מעלה את הציפיות מהבחירה שעשינו, ואנחנו נוטים להאשים את עצמנו על בחירה גרועה. כמו ששוורץ מתאר: "אנחנו לא מצפים להרבה כשיש שני זוגות מכנסיים שעומדים לבחירה. אבל אם יש מאות זוגות כאלו, הציפייה מהזוג שנבחר היא שהוא יהיה לא פחות ממושלם. בסופו של דבר אנחנו לא מרוצים מבחירה שהיא טובה יותר בגלל מבחר גדול של זוגות, בהשוואה לזו שעמדה בפנינו עם מספר הרבה יותר קטן של זוגות מכנסיים. אם בחרנו לא טוב כשהיו בפנינו רק שני זוגות, אז זו אשמת העולם. אם בחרנו לא טוב מתוך 200 זוגות, זו אשמתנו". 

בחירה תמיד עדיפה על חוסר בחירה, אך בחירה רבה מידי מקשה על הפרט להפעיל מסננים או קריטריונים יעילים שיסייעו לו לבחור בתבונה, וככל שהבחירה גדולה יותר, כך נדרשת הפעלה של מסננים יעילים יותר. התוצאה היא שאנשים משתמשים במסננים שרירותיים שלא בהכרח משפרים את איכות הבחירה. לכן חשוב שיהיו הגבלות שרירותיות שלא יאפשרו ליחידים לטעות בבחירה שלהם. בישראל למשל, כל אזרח מחויב לשלם לביטוח לאומי. בגלל שאין לו ברירה אלא לשלם לביטוח, חולים רבים מקבלים טיפול חינם או מוזל יותר למחלות שהטיפול בהן יקר מידי לכיסו של האזרח הממוצע. 

כיום בעולם השפע אדם לא מפסיק לבחור, בין סוגים שונים של גבינה, בין דרכים שונות להגיע לאותה נקודה ובין חנויות רבות במרכז מסחרי אחד. אחת הזירות הגדולות והחשובות ביותר בהן מתבצעת בחירה יומיומית היא האינטרנט. האינטרנט, שלאנשים רבים משמש כטלפון, טלוויזיה, עיתון, דואר, חנות בגדים ועוד, הוא המקום שמרכז את כל הבחירות האלו, וכמדיה נפוצה שחוצה גבולות היא מציעה לאדם בחירה רחבה שיכולה להתחרות בגדולים שבקניונים. בחירה זו דורשת מהגולשים להפעיל את המסננים הנכונים כדי שהשפע הרב לא ישתק אותם. המסננים האלה באים בצורת מונחי חיפוש ממוקדים, המסייעים לגולש להפנות אותו לתוצאה הרלוונטית ביותר מבין מליארדי תוצאות חיפוש הקיימים בגוג

אך המסננים האישיים שמפעילים הגולשים עצמם אינם מספיקים כדי "להגן" עליהם מעומס יתר. כדי שהגולש יוכל לבצע את הבחירה הנבונה, בעלי האתרים צריכים ליצור חווית משתמש נכונה, שהיא הרגשתו של המשתמש והעניין שהאתר יוצר אצלו בעקבות גלישה מהירה והתמצאות נכונה באתר. בשביל ליצור חוויית משתמש נכונה, על בעלי אתרים להפעיל "הגבלות שרירותיות" באתריהם, שיצרו את האיזון הנכון בין שפע לבלבול ועומס יתר. 
כדי ליצור חווית משתמש נכונה שתגרום לגולש להישאר באתר זמן רב או להיכנס אליו יותר מפעם אחת, יש להקפיד על שני דברים עיקריים:

1. תוכן האתר 
הגולש הממוצע איננו פרופסור להיסטוריה יוונית ועומס של תכנים, מלים, תפריטים ומספרים       המופיעים כולם בדף הבית עלול לבלבל אותו ולגרום לו לצאת מהאתר. בעל האתר צריך לתת למשתמש את האפשרות "לעכל" את האתר ולבחור בין קריאה קצרה ותמציתית לבין היכנסות לפרטים ולעומק העניין. אתר המורכב מתפריט קצר בדף הבית, בניגוד לדף בית העמוס בקטגוריות ולשוניות, וכן אתר שיש בו מיון נכון של תוכן קצר, תוכן ארוך, מאמרים ובאנרים, הוא אתר היוצר חווית משתמש נעימה גם לפרופסור וגם לילד בן 12. 

2.  עיצוב האתר
בעיצוב האתר יש להקפיד על איזון בין גוגל לבין רצונם של הגולשים, כדי ליצור חוויית משתמש נעימה. מנוע החיפוש של גוגל עובד בצורה כזו שהאתרים עם הטקסטים הארוכים ביותר הם אלה הזוכים במיקום הגבוה ביותר, ואילו אתרים המכילים תמונות זוכים למיקום יותר נמוך. יש ליצור איזון בין העמסת האתר בתכנים ארוכים וחסרי תמונות המבלבלים את הגולשים וגורמים להם לצאת מהאתר, לבין בניית אתר מעוצב ומושך לעין הדליל בתכנים ולכן זוכה למיקום נמוך בתוצאות החיפוש של גוגל. 

באוריון מאמינים שפרדוכס הבחירה קיים גם בעולם האינטרנט, וכדי למנוע עומס בחירה על הגולש, מיישמים את תיאורית "האיזון הנכון" על האתרים ומקפידים על חווית משתמש נכונה- מאפשרים לגולש להתמצא באתר בקלות ובמהירות, מקפידים על עיצוב מושך לעין, תוכן מעניין, ועם זאת דואגים לכך שהאתר ידורג במקומות הגבוהים ביותר במנוע החיפוש.