לפגישת ייעוץ חינם:

אוריון שיווק באינטרנט

באז מרקטינג

מאת: אלון סודרי

כל מפרסם חולם להיכלל בין רשימת הקלאסיקות וסיפורי הההצלחה של עולם הפרסום הנלמדים בחוגים לשיווק. רבים מהמפרסמים שהגיעו להיכל התהילה הזה נקטו בשיטת שיווק מוכרת - הבאז מרקטינג. 

הבאז מרקטינג הינה שיטה הדואגת לדחוף מוצר או שירות באמצעים לא קונבנציונאליים, "מפה לאוזן". אופן השיטה מוגדר כמוצלח כאשר הגולם מפיק רווחים ליוצרו והצרכנים הופכים למשווקים. מטרת השיטה היא לגרום לצרכנים שחוו את המוצר לעשות את מלאכת השיווק בעצמם, ולהפיץ לחבריהם וקרוביהם את מסרי המוצר, ללא התערבותה של החברה המשווקת. 

כיום, השיטה ניתנת ליישום בתחום השיווק באינטרנט ושגורה בפי רבים כשיווק גרילה ברשת. 
דוגמא טובה לבאז מרקטינג היא סרטון ויראלי ביוטיוב (You-Tube). 
בסרטון נראים בני נוער מוחקים טעויות במבחנים שקיבלו, כדי להראות אחר כך למורה שהציון הנמוך שקיבלו היה מוטעה. בסרטון שני נראים אותם בני נוער מאריכים אישורי מחלה שקיבלו. בעקבות הפצת הסרטונים פורסמו בתקשורת כתבות המדברות על מצב החינוך בארץ, אך איש לא שם לב לכך שהסרטונים נועדו לפרסם את העט המחיק בו השתמשו הנערים. ובכל זאת החשיפה לעט המחיק, המסייע לבני נוער לזייף מבחנים, נוכחות ואישורי מחלה, גדלה בלי כל מאמץ מצד חברת הפרסום שהפיצה אותו, ובוודאי קרצה לבני הנוער שראו את התועלת שתצמח להם מקניית העט. כך, בעצם, הצליח הסרטון לעורר סערה באמצעי התקשורת, נחשף בפני לקוחות פוטנציאלים רבים והגדיל את המכירות של העט.

התכנים והסרטונים המועברים בשיטת הבאז מרקטינג מועברים, בדרך כלל, בדרך עקיפה ומטרתם היא בראש ובראשונה לבדר ולסקרן את הגולש, כדי שהגולש יפיץ אותם הלאה לחבריו. המטרה השנייה והעיקרית עבור המפרסמים היא שהגולש וחבריו ייחשפו למסרים הפרסומיים השלובים בתכנים ובסרטונים בהם צפו, ובסוף גם יבררו אודות העט המחיק ויקנו אותו. וזאת מבלי שנאמר להם בצורה ישירה לקנות את המוצר או להפיץ אותו. 

בנוסף לשיווק ויראלי ביוטיוב, החלו חברות פרסום להשתמש גם באמצעים אחרים ליצירת באז באינטרנט כמו פורומים, בלוגים, אתרי מאמרים ורשתות חברתיות. 

הדרך הטובה ביותר לשיווק באינטרנט היא שילוב של פלטפורמות אינטרנטיות שונות כמו רשתות חברתיות, פורומים, בלוגים, אתרי מאמרים ואתרי סרטונים, ושילוב בין יצירת באז אינטרנטי, המעביר את המסרים הפרסומיים בצורה עקיפה, לבין שיווק ישיר כמו מאמרים המתפרסמים בשם החברה. כמו כן, יש להתחשב בצרכי החברה ובקהל היעד שלה, ולהשתמש בשיטות השיווק שיתאימו לה.